Długo myślałam nad tym, co tu dodawać...
Aż w pewnym momencie, wpadłam na pomysł cyklu pt.:
"Moja opinia na temat sztuki teatralnej...#"
W tym cyklu będę pisać opinie (bądź recenzje) na temat sztuk teatralnych, bądź innych wydarzeń odbywających się w teatrze. Oczywiście, dopiero po wizycie w instytucji kulturalnej.
Na pierwszy rzut idzie....
"Ciotka Karola 3.0" - Teatr Kwadrat
Obsada:
Katarzyna Glinka / Anna Cieślak
Marta Żmuda Trzebiatowska
Lucyna Malec / Aldona Jankowska
Anna Karczmarczyk
Michał Rolnicki
Kamil Kula
Grzegorz Wons
Andrzej Grabarczyk
Wincenty Grabarczyk
Michał Lewandowski
Kamil Kula
Grzegorz Wons
Andrzej Grabarczyk
Wincenty Grabarczyk
Michał Lewandowski
ze specjalnym udziałem:
Czesława Mozila
Autor: Brandon Thomas
Przekład: Cecylia Wojewoda
Reżyseria i opracowanie tekstu: Andrzej Nejman
Scenografia i kostiumy: Maciej Chojnacki
Muzyka: Czesław Mozil / Filip Kuncewicz
Produkcja Muzyczna: Filip Kuncewicz
Teksty (Czesława): Michał Zabłocki
Asystent reżysera: Alicja Szczęsna
Producent: Małgorzata Nejman
Premiera oficjalna sztuki - 30 listopada 2013 r.
"Ciotka Karola” to powszechnie znana,
dziewiętnastowieczna angielska farsa, jednak debiutujący w roli reżysera dyrektor Andrzej Nejman
zdecydował się pokazać ją
w zupełnie nowej odsłonie.
w zupełnie nowej odsłonie.
W swojej wersji „3.0”, proponuje nowoczesną inscenizację
sztuki, nie pozbawiając jej jednak niezwykle uroczego, szczególnie dla tego gatunku, literackiego „kurzu”.
Zarówno język, gra aktorska, jak i kostiumy czy scenografia,
zdają się być jednocześnie klasyczne, jak i skrajnie współczesne. Oryginalnie
napisana przez Czesława Mozila muzyka, wykonywane przez niego piosenki, oraz
absurdalny, wręcz montypythonowski humor czynią z tej starej scenicznej ramotki
znakomitą propozycję nie tylko dla widzów, którzy dawny tekst bardzo dobrze
znają, ale może przede wszystkim dla młodego, „ultranowoczesnego”
pokolenia.Owdowiała multimilionerka zapowiada wizytę
w Oxfordzie, gdzie studiuje jej jedyny krewny, Karol Wykeham (Kamil Kula). Jej przyjazd jest zbawieniem dla siostrzeńca, a także jego przyjaciela Jacka (Michał Rolnicki), gdyż tylko w czujnej obecności nobliwej damy przekroczyć próg kawalerskiego domu mogą prześliczne wybranki ich serc. By jednak móc w odpowiednio intymnej atmosferze obnażyć przed ukochanymi swoje uczucia, namawiają szkolnego kolegę, lorda Babbsa (Michał Lewandowski), aby podjął się w tym czasie zabawiania staruszki. Kiedy jednak Kitty (Katarzyna Glinka/Anna Cieślak) i Emmy (Marta Żmuda Trzebiatowska) stoją już na progu akademika, okazuje się, że ciocia właśnie odwołała swoją wizytę. Przed powszechnym skandalem uchronić ich może tylko sprawnie przeprowadzona mistyfikacja, dla której Babbs musi wcielić się w rolę kochanej cioteczki. Niestety, ta konkretnie mistyfikacja do najsprawniejszych należeć nie będzie, szczególnie że na wdzięki ultra-bogatej staruszki zagięło sobie parol kilku okolicznych dżentelmenów.Piętrzące się
z minuty na minutę problemy bohaterów inicjują szereg zabawnych sytuacji, a tempo narastających komplikacji staje się wprost proporcjonalne do pojawiającego się
na widowni śmiechu."
w Oxfordzie, gdzie studiuje jej jedyny krewny, Karol Wykeham (Kamil Kula). Jej przyjazd jest zbawieniem dla siostrzeńca, a także jego przyjaciela Jacka (Michał Rolnicki), gdyż tylko w czujnej obecności nobliwej damy przekroczyć próg kawalerskiego domu mogą prześliczne wybranki ich serc. By jednak móc w odpowiednio intymnej atmosferze obnażyć przed ukochanymi swoje uczucia, namawiają szkolnego kolegę, lorda Babbsa (Michał Lewandowski), aby podjął się w tym czasie zabawiania staruszki. Kiedy jednak Kitty (Katarzyna Glinka/Anna Cieślak) i Emmy (Marta Żmuda Trzebiatowska) stoją już na progu akademika, okazuje się, że ciocia właśnie odwołała swoją wizytę. Przed powszechnym skandalem uchronić ich może tylko sprawnie przeprowadzona mistyfikacja, dla której Babbs musi wcielić się w rolę kochanej cioteczki. Niestety, ta konkretnie mistyfikacja do najsprawniejszych należeć nie będzie, szczególnie że na wdzięki ultra-bogatej staruszki zagięło sobie parol kilku okolicznych dżentelmenów.Piętrzące się
z minuty na minutę problemy bohaterów inicjują szereg zabawnych sytuacji, a tempo narastających komplikacji staje się wprost proporcjonalne do pojawiającego się
na widowni śmiechu."
_____________________________________________________________________
„Oto historia nie z
tego świata
Nieobliczona, nie na nasze lata
Pomogę zrobić wam pierwsze kroki
Bo to opowieść nie z tej epoki
…
Gdyby internet nagle szlak trafił
Gdyby nie było sweet fotografii
Pofantazjujmy niech nam się zdaje
Że tu wróciły dawne zwyczaje”
(fragment tekstu śpiewanego przez Czesława M.)
_____________________________________________________________________
Opis spektaklu można uważać za najlepszą recenzję tego
spektaklu.
Dodatkowo, teatr Kwadrat, jeszcze przed premierą tej sztuki, publikował filmiki pt:
Dodatkowo, teatr Kwadrat, jeszcze przed premierą tej sztuki, publikował filmiki pt:
"JAK ZROBIĆ CIOTKĘ?" - czyli Ciotka Karola 3.0 w
Teatrze Kwadrat"
Jednak ja postaram się dodać jeszcze coś od siebie....
Na Ciotce byłam "tylko"(w obecnej chwili)
dwukrotnie - raz z rodzinką, a raz z kumpelą.
W obu przedstawieniach była taka sama obsada, czyli:
Anna Cieślak(Kitty), Michał Rolnicki(Jack), Marta Żmuda
Trzebiatowska (Emmy), Kamil Kula(Karol Wykeham), Aldona Jankowska(Donna Lucia),
Grzegorz Wons (ojciec Jacka), Andrzej Grabarczyk(opiekun Kitty i Emmy),
Wincenty Grabarczyk(majordomus Jacka), Anna Karczmarczyk (Ella de la Hey), Michał
Lewandowski(Babbs); więc nie miałam porównania gry Kasi Glinki jako Kitty
(chciałabym kiedyś trafić na sztukę z Nią w tej roli), czy Lucyny Malec w roli
Donny Lucii- choć i tak uważam, że Aldony Jankowskiej w tej roli nikt nie przebije.
Najlepsze, co utrwaliło mi się w pamięci na dłużej, choć
chciałabym wszystko z tego spektaklu zapamiętać, to rola Michała
Lewandowskiego, czyli Babbsa przebranego za Donnę Lucię ... Alwadoresz
(niestety jest "..."gdyż nie zapamiętałam w całości, jak się
nazywała) i te jego przypadkowe omyłki; Kamila Kulę (Karol
Wykeham) wypowiadającego, jak sie nazywa ciocia, a zwłaszcza poprawiającego Babbsa i Jacka:"Alvadores...sz", czy jego wiersz czytany Emmy..., ale przede wszystkim,
wplatanie w to wszystko Czesława Mozila - przed premierą ciekawiło mnie i pytałam sama siebie "jak to, Czesław będzie na
scenie?"- a wszystko rozwiał odcinek "Jak zrobić Ciotkę"(chyba
to był jakiś 6 odcinek z tej serii);
Wracając jednak do tej farsy...
Historia Emmy&Karola, Kitty&Jacka, a także Babbsa i
pewnej młodej dziewczyny imieniem Ella de la Hey, może ukazać nam, co może wyniknąć, gdy
człowiek jest zakochany - nieważne, czy jest się kobietą czy mężczyzną. Także
można poznać historię niespełnionej młodzieńczej miłości, spotkanej po nastu
latach, a także, co człowiek żądny, moze zrobić dla pieniędzy - bo przecież
Donna Lucia jest Multimilionerką, jak można zauważyć, zarówno w opisie, jak i
podczas spektaklu.
Dlatego też, zapraszam wszystkich, abyście zajrzeli do
teatru i obejrzenia tej sztuki - a jeśli nie tej, to innej; Kwadrat ma w swoim
repertuarze wiele bardzo dobrych spektakli...
Dla mnie, ten teatr, jest na pierwszym miejscu - nie tylko
ze względu na obsadę aktorską, ale też tam czuje się taką przyjacielską,
rodzinną atmosferę.
Nawet aktorzy, którzy tam pracują, zapraszają swoich kolegów
po fachu, ale oczywiście musi się na to zgodzić pan dyrektor (Andrzej Nejman)-
Marta Żmuda Trzebiatowska zaprosiła Annę Cieślak i Michała Lewandowskiego, a
sama zaproszona została przez innego aktora - Pawła Małaszyńskiego.
Teatr Kwadrat jest
jak jedna wielka rodzina.... Wychodzą dobrze, nie tylko na zdjęciach.
PS. Ciotka Karola jest na moim Kwadratowym podium - na trzecim miejscu, tuż za Szalonymi Nożyczkami.
Podium wygląda następująco:
1. Berek, czyli Upiór w moherze i Ślub doskonały;
2. Szalone Nożyczki;
3. Ciotka Karola 3.0;
a tuż za podium.... Przyjazne Dusze (częściej trafiałam na p. Wojciecha Pokorę niż p. Jana Kobuszewskiego w roli Anioła Stróża)
PS. Ciotka Karola jest na moim Kwadratowym podium - na trzecim miejscu, tuż za Szalonymi Nożyczkami.
Podium wygląda następująco:
1. Berek, czyli Upiór w moherze i Ślub doskonały;
2. Szalone Nożyczki;
3. Ciotka Karola 3.0;
a tuż za podium.... Przyjazne Dusze (częściej trafiałam na p. Wojciecha Pokorę niż p. Jana Kobuszewskiego w roli Anioła Stróża)
Sam tytuł już napawa mnie śmiechem. To musi być naprawdę świetna sztuka.
OdpowiedzUsuńTak dawno nie byłam w teatrze, fajna notka :)
OdpowiedzUsuń